הפגנה נגד המהפכה המשפטית

יואב אנדי

 

במגילת העצמאות נכתב: "בארץ-ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית". קמנו, אנחנו כאן, ואנו עדיין נדרשים לעצב את דמותנו הרוחנית, הדתית  והמדינית. 

אנו מבקשים לשאול לא רק מה קרה לנו, אלא - מה יקרה לנו? איך שומרים על סיפור משותף לכולנו? מול המשימה הקיומית הזאת יש לומר בכנות שהתחושות נהיות קשות יותר ויותר. בית הנשיא הפך ללעג, לא סומכים על איש, לא עוצרים - העיקר להכריע ולקבוע עובדות. מעבר לחוסר אמון, מרחפת מכיוון מובילי המהפכה המשפטית תחושת עליונות, ונשמעים מהם קולות אלימים שנובעים מכוח משקר ומסוכן.

אל מול זה אנו עומדים כאן כולנו, דתיים וחילונים ימין ושמאל יהודים וערבים כאחד.

מדברים איתנו על רוב ומיעוט, כאילו החברה הישראלית לא חצויה, לא מדממת, לא נקרעת. נאמר למנהיגינו: יש לכם אחריות, אל תשתמשו בה לרעה. היהדות מאז ומתמיד ביקשה לרסן את הכוח. גם כשהעם ביקש מלך, היהדות דאגה שהמלך יוגבל על-ידי התורה, על-ידי החוק, הנביא והסנהדרין. קיומה של רשות אנושית אחת שמרוכז בה כל הכוח - אינה דרכה של היהדות. 

מחלוקת היא נשמת אפנו - "כשם שאין פרצופיהם דומים זה לזה כך אין דעתם שווים זה לזה". כאשר אין מחלוקת - אין שיחה, כשאין מחלוקת - אין חופש, כשאין מחלוקת - אין דמוקרטיה. אבל דרושה לנו מחלוקת לשם שמים, כזו שבאה לבנות ולא להרוס, לקיים ולא לבטל, לחזק ולא להחריב. מחלוקת שבאה לשמוע את השונה ממני ולא להשתיק אותו. זו האחריות של כולנו, של כל הצדדים גם יחד.

נאמר בצורה ברורה: אנו רוצים מדינה יהודית ודמוקרטית בדיבור אחד, בנשימה אחת. מדינה שאינה דמוקרטית איננה מדינה יהודית. האדם נברא בצלם אלוהים, כל אדם באשר הוא. 

עלינו לנהוג בנחישות, באחריות ובזהירות. אלימות היא לא דרכנו. הברית חזקה מן הדיברות. אפשר לשנות חוקים, אך צריך להיזהר לא לשנות את כללי המשחק. כאן בצפון, בגליל, אנו חיים יחד, יודעים לעמוד יחד, ומנסים יחד לבנות את הבית המשותף שלנו. מכאן תצא הבשורה. 

"צדק צדק תרדוף", אומרת לנו התורה. עלינו לחפש את הצדק בדרך שרודפת צדק. אנחנו כאן לתת תקווה, להשפיע על הדרך ולעצב אותה. אנחנו יכולים, ובע"ה נצליח, כולנו. מדינת ישראל תצליח. 

"וּמְלוֹךְ עָלֵינוּ אַתָּה ה' לְבַדְּךָ בְּרַחֲמִים, בְּצֶדֶק וּבְמִשְׁפָּט".

הרב יואב אנדי הוא ראש מדרשת חנתון